Saturday, August 14, 2010

♥ ♥ Keindahan Malam Lailatul Qadar ♥ ♥

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
(In the name of Allah Most Gracious and Most Merciful)

Assalammualaikum :)

Ciri-ciri Datangnya Malam Lailatul Qadar






عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Dari Abu Hurairah R.A:
Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa yang mendirikan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala diampunkan dosanya yang telah lalu."
 


Petanda datangnya Malam Lailatul Qadar






Sebagaimana yang kita ketahui, Allah menurunkan Al Quran dalam bulan Ramadan dan malam turunnya Al Quran itu adalah malam lailtaul qadar, malam yang penuh keberkatan sebagaimana disampaikan oleh Allah dalam firmannya:





"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.
Dan tahukah kamu apakah dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut)
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!"
Surah Al-Qadr, ayat 1 hingga 5.


Diriwayatkan oleh HR Bukhari dari Aisyah,  Rasulullah bersabda:
“Carilah dengan hati-hati sekali malam Al Qadar itu di malam-malam yang ganjil dari puluhan yang  akhir dari Ramadan.”

Banyak pertanyaan apakah ciri-ciri datangnya malam Lailatul Qadar itu? Tentang ciri-ciri malam Lailatul Qadar banyak ulama yang bebeza pendapat, tetapi berikut ini adalah ciri-ciri datangnya malam Lailatul Qadar yang sering diceramahkan ataupun dituliskan oleh para ulama:
Pertama, orang (beriman) yang mendapatkan Lailatul Qadar  pada malam itu akan melihat seluruh benda dan makhluk di muka bumi ini bersujud kepada Allah.
Kedua, orang (beriman) yang mendapatkan malam Lailatul Qadar akan melihat semuanya terang benderang walaupun suasananya di tengah malam.

Ketiga, orang (beriman) yang mendapatkan Lailatul Qadar  itu mendengar salam malaikat dan tutur katanya.
Keempat, orang (beriman) yang mendapatkan Lailatul Qadar itu dikabulkan segala doanya.
Dan kelima, orang (beriman) yang mendapatkan Lailatul Qadar  itu tidak disyaratkan melihat tanda apa-apa.
Kerana bulan Ramadan adalah bulan yang utama, bulan yang penuh berkat sebagaimana telah dijanjikan Allah, kiranya akan lebih baik kita memperbanyakkan ibadah terlebih lagi di sepuluh hari terakhir Ramadan dengan tidak usah mengingati ciri-ciri malam Lailatul Qadar.

Artikel dipetik daripada,


Doa Pada Malam Lailatul Qadar


Diriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya: Aku bertanya: Wahai Rasulullah! Apa pendapat kamu sekiranya aku mengetahui (mendapati) malam lailatulqadar, apakah yang harus aku baca pada malam tersebut? Baginda s.a.w. bersabda:
“Bacalah doa: Yang bermaksud: Ya Allah! Sesungguhnya Engkau adalah Zat Yang Maha Pengampun dan suka memberi pengampunan, oleh yang demikian ampunilah diriku).”
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:
1- Permintaan yang paling penting bagi orang Islam ialah kesuciannya dari segala dosa dan penebusan diri dari perbuatan maksiat.
2- Galakkan supaya memohon keampunan daripada Allah s.w.t dan sentiasa memohon keampunan tersebut lebih-lebih lagi pada masa yang dimakbulkan segala doa terutamanya pada malam lailatulqadar.
3- Di antara tanda-tanda malam lailatul qadar ialah terasa lapang dada, orang Islam terasa tenang jiwa bersama Allah SWT, cuaca dan suasana malam dalam keadaan sederhana serta matahari terbit pada waktu pagi dengan cuaca yang putih tanpa memancarkan sinaran.
Artikel dipetik daripada,

No comments: